Back in Buisness

Nu när skolan har börjat tänkte jag börja blogg igen.
Idag hade vi samhällskunskapsprov som jag inte tränat till, men typ kunde ändå. Jag hade inte riktigt hängt med på lektionerna heller. Sen skulle vi skriva en debattartikel om dödsstraff, vilket jag är helt emot. En av anledningarna till detta är p.g.a. metoderna man använder för att avrätta folk. T.ex. :

Vältande av mur, vilket är när man välter en tung tegelmur över den dömde så att denne krossas till döds. Detta används på dödsdömda homosexuella i Afghanistan.
Arkebusering, där den dömde skjuts till döds i hjärtat eller i nacke/bakhuvud. Oftast står flera personer och siktar mot den dömde, men endast en av dem har ett riktigt skott i sitt vapen. På så sätt minskar man skuldkänslorna bland avrättarna eftersom vapnet som dödar är slumpmässigt utgivet.
Elektriska stolen, där man som det låter får elektricitet igenom kroppen och hjärnan blir överhettad och "friterar" sönder.
Garrottering, där man bind fast vid en påle och stryps till döds av ett rep.
Hägning
Stening
Gaskammare
Giftinjektion
Halshuggning

mm.
Det är helt otroligt. Men det är ingenting emot vad man gjorde till dödsdömda för i tiden. Jag varnar känsliga för att läsa detta:

Avrättning med elefant, där tränade elefanter användes för att krossa, slita sönder eller tortera dömda fångar.
Levande befgravning
Bränning på bål
Hägning, dragning och fyrdelning
,
där man: 1. Dras till avrättningsplatsen på en träram. 2. Hängs, men tas ner innan döden inträffar. 3. Få inälvorna utdragna, bli kastrerad, och få inälvor och könsdelar brända medan man såg på. 4. Blir halshuggen för att sedan delas i fyra delar.
Lingchi, styckning i små delar. Användes i Kina enda fram till 1905!
Maronering, man lämnas på en liten öde ö.
Stympning, är när man amputerar den dömdes kroppsdelar till denne dör.
Sågning, där man hängs upp och ner och man börjar såga isär personen. Eftersom hjärnan har ganska god tillgång till syre och blod i denna ställning, tappar offret inte medvetandet fören sågen når hjärtat.

Sök på wikipedia på ordet avrättning så finns det mer!
Jag brukar inte vara känslig alls, men metoden "sågning" får mig att känna kvälvningar. Det är så äkligt!

Ha en bra dag, och jag hoppas ni kan äta efter det här!
Amanda


Kommentarer

Kommentera här mina vänner:

Namn:
Kom ihåg mig

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0